Activitate publică în cadrul Concursului Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet

 

Într-o lume digitalizată în care orice mişcare este însoţită de un dispozitiv, iar comunicarea nu se poate lipsi de utilizarea unui gadget, elevii Şcolii Centrale s-au implicat în mai multe activităţi ce vizează definirea dependenţei de Internet şi identificarea acelor modalităţi de asociere a tehnologiei cu nevoile intelectuale ori recreative ale copiilor şi ale adulţilor.

Elevii clasei a IX-a F au iniţiat un proiect îndrăzneţ în acest sens, intitulat Epidemia viitorului, activitate din cadrul concursului propus de oradenet.ro, la care au participat aproximativ 100 de persoane (elevi, părinţi, cadre didactice).

Concursul Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet este o iniţiativă lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii în cadrul programului Ora de Net. Acest demers se află la a XI-a ediţie, iar concursul derulat cu ocazia Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet abordează anual diverse teme. Tematica dezbătută în 2019 – Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet – se încadrează în mişcarea globală propusă de INSAFE – reţeaua internaţională a Centrelor Naţionale „Better Internet for Kids”.

Partenerii acestei iniţiative sunt Ministerul Educaţiei Naţionale, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie şi Institutul de Cercetare şi Prevenitre a Criminalităţii.

Activitatea din Şcoala Centrală a fost precedată de o dezbatere asupra cauzelor şi asupra consecinţelor dependenţei de Internet, selectându-se exemple relevante, din experienţa celor implicaţi, destinate a servi ca model pentru prezentarea publică. A fost clarificată, în primul rând, diferenţa dintre pasiunea pentru Internet şi dependenţa de Internet. Elevii implicaţi au căutat materiale, au discutat cu numeroşi colegi, organizaţi pe diferite grupe de vârstă, au cerut păreri, au diseminat informaţia. Nu a fost un demers uşor, mai ales că problema dependenţei se manifestă atât în rândul copiilor, cât şi în cel al părinţilor.

Un număr îngrijorător de copii mărturisesc faptul că navighează online, din plictiseală, la şcoală ori acasă, iar aproape jumătate dintre cei chestionaţi afirmă că sunt atraşi de jocurile online de o violenţă medie sau mare. Foarte puţini folosesc Internetul strict pentru informare, cel mai adesea accesându-l în scop recreativ. De multe ori, atracţia pentru zona virtuală se asociază cu lipsa de atenţie din partea familiei sau a prietenilor, iar un fenomen îngrijorător se dovedeşte a fi cyberbullyingul, căruia îi cad victimă copiii şi adolescenţii. Pentru că nu ştiu cui să se adreseze în aceste cazuri, majoritatea copiilor ascund fenomenul, ceea ce conduce la instalarea unei frici, la însingurare, înstrăinare. De aici până la trauma greu de soluţionat mai este doar un pas.

Studiile actuale au demonstrat că în primii ani de viaţă, copilul are nevoie de relaţionare directă cu cei dragi, înlocuirea acestui fapt cu tehnologia (i se cumpără mecanisme care să-i atragă atenţia, i se oferă telefonul, tableta etc. pentru a se juca) fiind însoţită de apariţia unor sentimente pe care cel mic nu le poate gestiona. Mai tărziu, mediul online devine varianta preferată pentru petrecerea timpului, substituind alte activităţi precum plimbarea, întâlnirea cu prietenii, drumeţiile etc.

Nimeni nu poate nega avantajele pe care tehnologia le-a adus în vieţile nostre, iar activitatea elevilor din Şcoala Centrală nu s-a constituit ca o campanie anti-Internet. Scopul nostru a fost să evidenţiem atât oportunităţile (libertatea de acţiune, stimularea dorinţei de a a lua propriile decizii, creşterea stimei de sine, dezvoltarea gândirii, a strategiilor, colaborarea etc.), cât şi pericolele (pierderea contactului cu realitatea, apariţia unor situaţii neplăcute, a unor dorinţe nerealiste, declanşarea unor sentimente greu de gestionat precum frica, ruşinea, lipsa de siguranţă, scăderea stimei de sine, autolimitarea).

Nu în ultimul rând, prin discuţii libere, s-au formulat soluţii pentru reducerea dependenţei de Internet: practicarea unui sport, preocuparea pentru un hobby din afara mediului online, colaborarea cu prietenii/colegii în sensul implicării în activităţi comune etc.

Leave a Reply