Interviu – Marius Burhan, un profesor cool

Artist, curator, organizator de expoziții și autor de cercetări în domeniu vizual, Marius Burhan este un profesor de arte plastice îndrăgit de elevii de la „Dimitrie Paciurea”. S-a apropiat de ei tocmai pentru că a știut să prezinte lecțiile pe care le predă folosindu-se de digital și tehnologie.

Marius Burhan a participant la bienale/târguri de artă vizuală, arhitectură și concursuri naționale și internaționale, simpozioane, conferințe. Dar cel mai important e că a ajuns la sufletul elevilor care îl apreciază și îl consideră un model de conduită și un reper cultural.

 

Reporter: Doctorat, burse post doctorale și zeci, poate chiar sute, de expoziții. Oricine vede CV-ul dumneavoastră nu are cum să nu fie impresionat. Spuneți-mi cum a fost drumul până în acest punct al carierei dumneavoastră? Ce a contat cel mai mult: pasiunea sau munca?

 Marius Burhan: Traseul artistic/cultural trebuie să se suprapună peste cercetarea științifică-academică. Propunerea estetică pe care am abordat-o a fost suplimentată de o rigoare de cercetare teoretică. Așa am construit un parcurs expozițional derulat în mai multe etape distincte în care expozițiile personale aveau un caracter tematic. Doctoratul profesional este în acest caz rezultatul cercetărilor mele în domeniul vizual/artistic în relație cu arta contemporană românească și internațională.

Obiectivele centrale ale proiectului sunt prezentarea unei metode de cercetare teoretice şi avansarea unei modalităţi de vizualizare a imaginii plastice, pornind de la raportul dintre pictură şi obiect, ajungând la instalație/obiect şi punând în relief existenţa unui limbaj plastic specific.

Se pune accentul pe relaţia dintre ştiinţă, tehnologie şi arte, relaţie care devine un proces infinit, care nu are o determinare precisă. Există în acelaşi timp o gândire şi o imagine care sunt realităţi ale unei gândiri conceptuale şi plastice concrete, care conduc la o înfrângere a schematismului expresiv şi la o căutare a unor scheme de construcţie nouă (structuri subiective), sub presiunea vieţii şi a experienţei (o extindere formală de scheme expresive).

Reporter: Când v-ați dat seama că doriți să deveniți pictor?

Marius Burhan: „Pictor” este un termen care astăzi nu mai este inclus într-un tip de estetizare clară. Se poate aborda termenul de artist vizual, pentru că abordez diferite medii de expresie plastică: film, fotografie, performance, sculptură, obiect, instalație.

Reporter: Ce meserie credeți că ați fi putut avea astăzi dacă nu ați fi pictor și profesor? Tot un job în domeniul artelor sau în alt domeniu?

Marius Burhan: Sunt domenii care derivă din competențele mele de bază. Sunt expert evaluator de artă modernă la diferite instituții publice, AFCN, ARCUB, Ministerul Culturii, Casa de Licitații Alis și diferite alte forme alternative – manager de proiect, curator, organizator de proiecte culturale.

Reporter: Care sunt temele preferate de dumneavoastră?

Marius Burhan: Ultima tema este cea legată de Ideologii Politice, Geografiile violenței în artele vizuale actuale. Din acest punct de vedere se parcurge un spaţiu care la rândul lui presupune regândirea unor noi construcţii estetice, un nou discurs, acela al unui spaţiu care gândeşte, construieşte şi  reușește, prin propria sa retragere în interior (rețele mass-media, discurs politic, programe educaționale, manipulare, supraveghere).

Reporter: De unde vine, de obicei, inspirația pentru lucrările dumneavoastră?

Marius Burhan: Combinând repere filozofice cu noţiuni de spaţializare şi teoria obiectualizării picturii într-o înţelegere complexă şi pluridisciplinară, încerc să demonstrez cum se face trecerea de la limitele umane (estetica corporală) la limitele spaţiului în ceea ce priveşte problematica limitei. Procesul de creaţie se repetă de-a lungul timpului în mai multe ipostaze (etape distincte). Dar aceste forme încep să aibă şi ele propria limită şi, ţinând cont de hotarele fiinţei umane, se naşte ,,tiparul-prototipul, modelul, arhetipul”, reprezentând noi orizonturi.

Reporter: În prezent aveți vreun vis pe care doriți să vi-l împliniți? Dacă da, care este acela?

Marius Burhan: Experiența artistică este singulară, unde alcătuiește un univers unic prin concretețea metaforei, a unicității, este o formă deschisă în care fiecare punct material înseamnă irepetabilitate. De asemenea, ea ne ajută să descoperim structura internă a fenomenului artistic, a relațiilor intra-sistemice, dar și cercetarea acestora în perspectiva totalității, în interacțiune cu sistemele paralele, comune sau contradictorii.

Reporter: Elevii vă consideră un „prof cool”. Cum ați reușit să vă apropiați de ei și să câștigați simpatia lor?

Marius Burhan: Contactul cu arta contemporană este important pentru că se adresează generațiilor actuale cu teme, subiecte și perspective artistice noi și inovatoare. Studiile mele în domeniu – ca exemplu personal, cât și vizitele în diferite centre culturale, muzee de artă contemporana, galerii de artă, în care vin cu informația ,,la zi” tehnologic, digital, conceptual, formal și creează un studiu vizual dinamic și apropiat vârstei.

Reporter: În liceul nostru sunt elevi care studiază artele plastice. Credeți că vor putea ei să trăiască din arta lor? Câți dintre ei credeți că vor putea să își transforme pasiunea pentru arte în meserie?

Marius Burhan: Cred că, în timp, se pot așeza. Mă refer la nivelul diferit de înțelegere și aprofundare a fenomenului artistic. Elevii pot lucra și în alte domenii conexe, cum ar fi arhitectură, design, fotografie-film, modă, teatru, iar reperele estetice sunt comune artelor în general.

Reporter: Care sunt principalele lecții pe care le predați elevilor?

1.Trecerea de la suprafața plană la obiect/ instalație, de la tipul de construcţie picturală spre tipul de construcţie în spaţiul arhitectural/ sculptural.

  1. Spaţiul public, fragmente de spaţiu, obiect-instalație
  2. Reinterpretări ale spațiului urban
  3. Intervenții artistice

 

 

Leave a Reply